ORO geeft opleiden in de praktijk een nieuwe betekenis


Beleef het op de Noordzone

Het wordt al vele jaren gezegd: de middelbare beroepsopleidingen sluiten niet goed aan bij wat de arbeidsmarkt nodig heeft. Het onderwijsaanbod is veel te veel aanbodgericht, de student of leerling van deze tijd wil een andere aanpak. ORO ook. De eerste trajecten om hier daadwerkelijk vorm aan te geven lopen inmiddels onder de naam ‘Beleef het op de Noordzone’.

Past jouw talent, past jouw passie bij ORO? Dat zou zomaar kunnen, alleen is het dan nog maar de vraag of je uiteindelijk ook bij ORO terecht komt. Wie kiest voor een opleiding in de zorg op mbo-niveau zal vaak toch uitkomen in de ziekenhuiszorg. En als een stagiair bij ORO belandt, is het nog maar de vraag of hij of zij bij díe tak van ORO belandt waar de echte interesses liggen. Er moet kortom het een en ander veranderen, zo vinden onder meer Yvonne Nuijs en Christel Lemmen van het Carrièrebureau. “We moeten de traditionele paden verlaten als het gaat om de opleiding van deze nieuwe generatie”, vinden zij. “De student en zijn of haar leertraject, afgestemd op de praktijk, dát moet centraal staan.”

Meebewegen

In de praktijk betekent die visie nogal wat. Als de student aan het roer staat, moeten opleiding en zorginstelling immers meebewegen met de vragen van die student. Vragen als: Wat wil ik leren, wat heb ik nodig, waar wil ik leren, komen centraal te staan. “Nu bepaalt het onderwijssysteem nog wat een student moet kunnen en weten”, vindt wijkmanager Tjeerd van Bommel van de Noordzone. “Maar het gaat erom dat de mensen hun competenties kunnen ontwikkelen, zodat ze klaar zijn om dit beroep uit te oefenen. Om dat te bereiken moeten we het onderwijs, maar ook de begeleiding hier bij ORO anders inrichten.”

Structuur

Die andere inrichting krijgt al langzaam vorm. Spil in de begeleiding op de Noordzone is sinds kort bijvoorbeeld Linda Claassen, die de nieuwe functie van coördinator Beroepspraktijkvorming bekleedt. Over haar rol vertelt ze: “We staan nog aan het begin, maar dit is wel een heel mooi traject. Op dit moment kijk ik in bijeenkomsten met werkbegeleiders en leerlingen naar wat iedereen precies nodig heeft en wat de beste structuur is. Dat is nog zoeken, ook omdat we denken dat het het meest ideaal is als we zelf een deel van de opleiding voor onze rekening nemen.” Yvonne Nuijs: “De ROC’s staan hier positief tegenover. Het zorgt ook voor een kwaliteitsimpuls van de opleiding. Over vijf jaar? Dan is er veel veranderd, dat weet ik zeker.”

Nadine (20)

Nadine Hoek doet een BOL-opleiding. Dat betekent dat ze vier dagen per week op school is. Eén dag per week loopt ze stage bij ORO. Op de Noordzone, want dat wil ze graag.

“De school zegt: dit moet je doen op je stage om je papiertje te halen. Dat is soms wel eens jammer. Hier bij ORO wordt veel meer gekeken naar wie ik ben, wat ik wil leren en wat ik nodig heb. Ik begrijp dat ze daarover met elkaar in gesprek zijn. Het zou mooi zijn als die afstemming beter was.”

Ezra (22) 

Ezra Savelkoul (22) kende ORO uit zijn werk als beveiliger in de nachtelijke uren. Hij raakte daardoor geïnteresseerd in een baan in de zorg. Op zoek naar een BBL-opleiding, een opleiding waarbij je in dienst komt van een werkgever en nog één dag per week naar school gaat, kwam hij bij ORO terecht. “Toen ik de Noordzone zag was ik meteen verkocht. Dát wil ik. In het begin vond ik het wel zwaar. Ik heb ook wel eens gedacht, ‘waar ben ik aan begonnen’, maar ik weet nu al dat dit helemaal bij mij past. Ik ben rustig en ik vind het leuk om met de mensen uit deze doelgroep bezig te zijn, plezier te hebben. Ik zit nu in mijn eerste jaar, maar ik wil hier eigenlijk wel langer blijven.”


 Centraal Bureau Baroniehof 165, 5709 HL Helmond T 0492 53 00 53